تحقیق

  • ۰
  • ۰

اصول 37 ص

اصول 37 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 35

بسمه تعالی

1.سر فصلهای مباحث اصول فقه3چیست؟

2.معرفی اجمالی کتاب اصول فقه مرحوم مظفر را بیان کنید.

3.جایگاه اصول فقه3در کتاب علامه مظفر چیست؟

4.جایگاه مسئله ضد در کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر کجاست؟

5.عنوان مسئله ضد در کتاب چه می باشد؟

هَلِ الأَمرُ بِالشَّیئِ یَقتَضی النَّهیُ عَن ضِدِّهِ أم لا؟

6.اولین مسئله ای که در ضد بحث می شود چیست؟تحریر محل نزاع.

7.برای‌تحریر محل نزاع مرحوم مظفر در ابتدا چه کاری انجام می دهند؟

ایشان به تعریف کلمات کلیدی‌بحث یعنی ضد، اقتضاء و نهی می پردازند.

8.فرق نقیضین با ضدین از نظر علمای منطق چیست؟

نقیضین عبارتند از دو امر که یکی وجودی است و دیگری‌عدم همان وجود می باشد که باهم معانده ومنافرت دارند و در یک محل نمی توانند جمع نه شوند و نه رفع شوند. مانند انسان و لاانسان که باهم معاندند واجتماع و ارتفاعشان در یک محل ممکن نیست.ضدین عبارتند از دو امر وجودی که با هم معانده ومنافرت دارند ونمی توانند در یک محل جمع شوند اما ارتفاعشان ممکن است مانند سفید و سیاه که با هم در یک مجل جمع نمی شوند اما ارتفاعشان شدنی است.

9.دو وجه اشتراک و دو وجه افتراق بین نقیض و ضد بنویسید؟

وجه اشتراک: هر دو با شیئ دیگر معانده و تنافی‌دارند. و هر دو با طرف مقابلشان در یک محل جمع نمی شوند.

وجه افتراق: یک طرف از دو نقیض امر عدمی است ولی در ضدین هردو وجودی هستند. نقیضین قابل ارتفاع نیستند اما ضدین قاابل ارتفاع می باشند.

10.مراد علمای اصول از کلمه ضد چیست؟

مرحوم مظفر می‌فرمایند: مراد از کلمه ضد که علمای اصول در این باب به کار می‌برند شامل هر معاند و منافری‌می گردد یعنی هم نقیض منطقی را در بر می گیرد وهم ضد منطقی را. و کسی خیال نکند مراد از ضد در این مسئله ضد به معنای منطقی‌و فلسفی است.

11.ضد عام و ضد خاص از نظر اصولیون به چه معناست؟

ضد عام امر عدمی است که مراد همان نقیض منطقیون در اصطلاحات علم منطق می باشد. ضد خاص امر وجودی است که مراد همان ضد در اصطلاح منطقیون می باشد.

12.اقوال علمای اصول را در مسئله ضد بنویسید؟

قول اول: امر به شیئ مقتضی نهی از ضد نیست. قول دوم: امر به شیئ مقتضی‌نهی از ضد هست. قول دوم منقسم می شود به چند قول: کسانی که قائل به اقتضای انر بر نهی هستند الف) به دلالت مطابقی ب) به دلالت تضمنی ج) به دلالت التزامی به صورت بین بمعنی الاخص(لفظیه) یا به صورت بین بمعنی الاعم(عقلیه).

13.دلالت یعنی چه؟ اقسام آن را بنویسید؟

دلالت یعنی از علم به چیزی به چیز دیگری علم پیدا کنیم. دخان:دال، نار: مدلول، نسبت بین آن دو: دلالت. و برسه قسم است:1.طبعی: آن است که از طبع و طبیعت چیزی‌به چیز دیگری پی ببریم. مانند دلالت زردی صورت بر بیماری.2.عقلی: فقط از راه عفل به چیزی پی‌ببریم. مانند اینکه با دیدن مصنوع پی به صانع ببریم.3. وضعی: آن است که به وسیله وضع واضعی باشد. که خود بر دو قسم است: لفظی‌و غیر لفظی. لفظی همان دلالت الفاظ بر معانی موضوع له می باشد. غیر لفظی مانند دلالت علائم راهنمایی ورانندگی بر معانی خاص خود. دلالت لفظی هم به نوبه خود بر سه قسم است: بالمطابقه : با گفتن یک لفظ کل معنای موضوع له اراده می شود مانند کتابم گم شد. بالتضمن: با گفتن یک لفظ فقط یک جزء از معنای موضوع له اراده شده است مانند کتابم پاره شد. بالالتزام: با گفتن لفظ معنایی خارج از معنای موضوع له اراده شده که البته با همیشه در خارج با معنای موضوع له ملازم است مانند قلم را بیاور که همیشه با دوات همراه و ملازم است.

14.اثبات ملازمه بین دو شیئ یا به تعبیر دیگر لزوم بر چند قسم است؟

لزوم دو قسم است: بین و غیر بین. لزوم بین هم بر دو قسم است: بین بمعنی الاعم(دلالت عقلیه) و بین بمعنی الاخص(دلالت لفظیه).

لزوم بین بمعنی الاخص: با تصور ملزوم، به لازم و ملازمه پی برده شود. با تصور آتش به حرارت و ننسبت بین آن دو پی می‌بریم.

لزوم بین بمعنی الاعم: با تصور لازم و ملزوم و نسبت بین آنها به ملازمه پی می بریم. اثنین نصف الاربع. با تصور2و4ونسبت بین آن دو به ملازمه پی می بریم.

لزوم غیر بین: با تصور لازم و ملزوم ونسبت بین آن دو به ملازمه نمی رسیم بلکه برای اثبات ملازمه به دلیا مستقلی نیاز داریم. مانند تغیر عالم. وجود با تغیر ملازمه دارد با تصور تک تک آن دو و نسبت بین آن دو به این ملازمه پی نمی بریم بلکه نیاز به دلیل جداگانه ای دارد.

15.در عنوان بحث مسئله ضد اگر به جای‌کلمه(یقتضی) کلمه(یستلزم) قرار دهیم چه می شود؟

با این کار دو قول یعنی دلالت مطابقی و تضمنی از عنوان بحث خارج می شود. چون استلزام یعنی لزوم و ملازمه. ومطابقه وتضمن، ملازمه نیستند.

16.مرحوم مظفر در بکار گیری کلمه(یقتضی)یا (یستلزم)در عنوان بحث مسئله ضد چه کرده اند؟

استاد مظفر کلمه (اقتضا) را بکار برده اند تا تمام اقوال در محل بحث داخل شود. یعنی وقتی گفته می شود: آیا امر به شیئ اقتضای نهی از ضد را دارد یا نع؟ این اقتضا عام است و به معنی دلالت می باشد و هر سه نوع دلالت مطابقی ‌و تضمنی و التزامی(با دو قسمش) و دلالت عقلیه را هم شامل می شود. چون معنی اقتضا عدم الانفکاک است و در حقیقت عبارت به این معنا است: الأَمرُ بِالشَّیئِ هَل لابُدَّ مِنهُ النَّهیُ عَن ضِدِّهِ أم لا؟ که این لابدیت چه به نحو مطابقه باشد چه تضمن چه التزام باشد چه دلالت عقلیه فرقی نمی کند.

17.امر استقلالی و امر ضمنی تبعی را با مثال توضیح دهید؟

امر ب دو قسم است: امر استقلالی و امر ضمنی تبعی. امر استقلالی مثل صَلِّ مستقیما مولا به او خطاب می کند نماز بخوان. و امر ضمنی تبعی‌آن است که مولا مستقیما به او خطاب نمی کند بلکه یک امر ضمنی غیری تبعی است مثل امر به مقدمه واجب بنا به قول کسانی که می گویند مقدمه واجب، واجب است. وقتی مولا گفت صَلِّ یک امر ضمنی غیری از آن ترشح می کند به وضو. گویا مولا در کنار صَلِّ گفته تتَوَضَّأ.

18.نهی استقلالی ونهی تبعی ضمنی را با مثال توضیح دهید؟

نهی ب دو قسم است: نهی استقلالی و نهی ضمنی تبعی. نهی استقلالی‌آن است که مولا مستقلا یک شیئ را مورد خطاب نهی قرار دهد مانند لاتَکذِب. و نهی ضمنی تبعی آن است که مولا فقط گفته: لاتَشرِبِ الخَمرَ. از این نهی استقلالی مولا یک نهی ضمنی تبعی دیگری نیز فهمیده می شود که عبارت است از:لاتَجلِس عَلی مائِدَهٍ فیها خَمرٌ.

19.مراد اصولیون از نهی در عنوان بحث مسئله ضد چیست؟

مرادمان از نهی در بحث ضد، نهی ضمنی تبعی مولوی است. ما که می گوییم امر به شیئ مقتضی نهی از ضد می باشد مراد ما این است که مولا به مجرد این که گفت: صَلِّ این امر است ولی ضمنا از این امر استفاده می کنیم که مولا نهی کرده است از اضداد صلاه. یعنی نهی ضمنی مولا هم تعلق گرفته است به ترک صلاه. یعنی مولا فرموده: لاتَترُکِ الصَّلاه و لاتَشرِب و لاتَأکُل و لاتَتَکَلَّم حینَ الصَّلاه. پس مراد ما از نهی،نهی ضمنی تبعی مولوی است.

20.نظرمتقدمین ومتأخرین رادرباره معنی نهی بنویسید.

علمای متقدم می فرمایند:معنای نهی طلب الترک است ولی متأخرین می گویند:معنای نهی زجرعن الفعل ولازمه آن طلب الترک می باشد.

21.به نظرمتقدمین مطلوب ازنهی چیست؟ نظرمرحوم مظفرچیست؟

متقدمین می گویند معنای نهی طلب الترک است ولی متأخرین می گویند معنای ‌آن زجرعن الفعل است و لازمه آن طلب الترک می باشد. متقدمین به یکدیگر اشکال کرده اند که طلب ترک محال است چون ترک ، عدم ازلی است ومعنا ندارد کسی شیئ معدوم را طلب کند. لذابه جای ترک بگوییم کف النفس(خودداری).همین اختلاف باعث شد که در نهی‌یک عنوانی باب شود وآن این که اگر معنی نهی طلب است









سایر محصولات :
اصول 37 ص

اصول 37 ص...

تحقیق درباره Spc

تحقیق درباره Spc...

اصلاح الگوی مصرف راهکارهای اجرایی اصلاح الگوی مصرف 18 ص

اصلاح الگوی مصرف راهکارهای...

تحقیق درمورد انقلاب ها در جهان 26 ص

تحقیق درمورد انقلاب ها در...

دانلود مقاله ساختار اتم و مولکول

دانلود مقاله ساختار اتم و...

تحقیق در مورد فیبر نوری

تحقیق در مورد فیبر نوری...

اسپکتروفتومترها 12 ص

اسپکتروفتومترها 12 ص...

دانلود مقاله سابقه تاریخی

دانلود مقاله سابقه تاریخی...

تحقیق درمورد انقلاب مشروطیت 30 ص.DOC

تحقیق درمورد انقلاب مشروطیت 30 ص.DOC...

تحقیق در مورد عدد

تحقیق در مورد عدد...

اسهال 9 ص

اسهال 9 ص...

تحقیق درباره Sosialist

تحقیق درباره Sosialist...

دانلود مقاله ری مالئیک اسید و فوماریک اسید

دانلود مقاله ری مالئیک اسید...

تحقیق درمورد انقلاب مشروطه و مقوله آزادی درایران 24ص

تحقیق درمورد انقلاب مشروطه و مقوله...

اسطوره های ایران 25 ص

اسطوره های ایران 25...

تحقیق در مورد فن ساختمانی صفحات

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره SMS EMS MMS

تحقیق درباره SMS...

اسطوره ها 25 ص

اسطوره ها 25 ص...

دانلود مقاله رگراسیون

دانلود مقاله رگراسیون...

دانلود پاورپوینت بدست آوردن ثابت جهانی گرانش _ 4 اسلاید

دانلود پاورپوینت بدست آوردن ثابت جهانی...

تحقیق در مورد عدالت

تحقیق در مورد عدالت...

تحقیق درمورد انقلاب فرانسه 64 ص

تحقیق درمورد انقلاب فرانسه 64...

تحقیق درباره SIMM Single Inline Memory ModuleSIMM

تحقیق درباره SIMM Single Inline Memory...

اسرائیل 15 ص

اسرائیل 15 ص...

دانلود مقاله ریزش اتمی

دانلود مقاله ریزش اتمی...

تحقیق درباره SHAFIEI

تحقیق درباره SHAFIEI...

تحقیق در مورد طنابداران

تحقیق در مورد طنابداران...

استعدادهای اهمیت آموزش و پرورش درخشان 71 ص

استعدادهای اهمیت آموزش و...

تحقیق درمورد انقلاب صنعتی

تحقیق درمورد انقلاب...

دانلود مقاله روغن

دانلود مقاله روغن...

استرس کامل 45 ص

استرس کامل 45 ص...

تحقیق در مورد طرح پرورش شتر مرغ

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره shabakeh1

تحقیق درباره shabakeh1...

دانلود مقاله روغن و تولید روغن

دانلود مقاله روغن و تولید روغن...

استان مازندران 65 ص

استان مازندران 65...

تحقیق درمورد انقلاب صنعتی 18ص

تحقیق درمورد انقلاب...

تحقیق درباره shabakeh

تحقیق درباره shabakeh...

تحقیق در مورد طرح مسکن مهر موانع و تنگناها

تحقیق در مورد...

دانلود مقاله روش‌های تولید الکل اتیلیک

دانلود مقاله روش‌های تولید...

تحقیق درمورد انقلاب صنعتی 17 ص

تحقیق درمورد انقلاب صنعتی...

تحقیق درباره sensor

تحقیق درباره sensor...

تحقیق در مورد طالع بینی خواب

تحقیق در مورد طالع بینی خواب...

دانلود مقاله روشی ساده برای محاسبه خمیدگی شاخه های مس هادی

دانلود مقاله روشی ساده...

تحقیق درمورد انقلاب صنعتی 24 ص.DOC

تحقیق درمورد انقلاب صنعتی 24...

تحقیق درباره Selection Of A Gas Turbine Cooling System

تحقیق درباره Selection...

دانلود پاورپوینت سفری از کهان تا کیهان _ 72 اسلاید

دانلود پاورپوینت سفری از...

استاد مطهری 12 ص

استاد مطهری 12 ص...

تحقیق در مورد صادرات نامرئی

تحقیق در مورد صادرات نامرئی...

دانلود مقاله روشی برای تعیین قطر پنبه

دانلود مقاله روشی برای تعیین قطر...

تحقیق درمورد انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه 17 ص

تحقیق درمورد انقلاب اسلامی...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
برق
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید

کلمات کلیدی :معانده ومنافرت ارند منی بعی نهی منی مرحوم مظفر معنای موضوع لالت مطابقی معنی لاخص معنی لاعم ملازمه معنای مسئله ستقلالی موضوع وجودی مرحوم گویند
  • ۹۶/۰۸/۰۹
  • فصل هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی